zondag, juni 12, 2005

Restaurant De Lindehof *

Restaurant De Lindehof. 1 Michelinster (sinds Jan '04) Beekstraat 1, Nuenen.

Eten/Drinken: 5,4 /7
Bediening: Onder druk, te jong, zenuwachtig en soms klunzig, zeker geen ster waardig.
Sfeer: Klein, strak, leuke kunst, rumoerig
Prijs: Zwaar over de top! Meer info in de beschrijving.

Beschrijving: Het moest er een keer van komen... Na eigelijk alleen maar goede ervaringen breekt de lindehof met deze trend. Na de uitnodiging, om afgelopen zaterdag te gaan eten bij de lindehof, toch even snel gekeken in de Michelingids. Een aangename verassing, deze tent heeft een ster. Een ster schept natuurlijk ook meteen een bepaald verwachtingspatroon. Omdat er zoveel punten zijn zal ik eerst beginnen met de zaak zelf, daarna de bediening, het eten en om toch nog positief af te sluiten; de drank.

Aangekomen bij het pand, is het zoeken naar een parkeerplaats. Eigen parkeergelegenheid is blijkbaar niet beschikbaar. Gelukkig is het droog. Bij aankomst zitten onze gastheer en dame reeds aan tafel. Geen bewuste keuze, maar er is gewoon geen bar of zitje waar de apperitief gebruikt kan worden. De tent zit vol, ongeveer een 40-tal couverts. Wat meteen opvalt is het rumoer. Er is iets mis met de akoestiek van deze zaak. Er is nog meer mis met deze zaak, de temperatuur regeling. Dit is hollen of stil staan. Ik draag een kolbert, echter ben ik gedwongen door de temperatuur deze toch uit te doen. Ik zit nog geen drie seconden in mijn hemd, of de airco slaat aan en zorgt ervoor dat de dames aan onze tafel snel de shawls over de schouder slaan.. Prompt gaat de airco uit, en staat het zweet binnen de korste keren weer op ons voorhoofd. Dit, voor de overige gasten waarschijnlijk komisch ritueel, voltrekt zich zeker drie keer. Een hint, inzake dit ongemak, richting de ober resulteerd in het tegen elkaar open zetten van twee ramen. De tafel naast ons probeert de hinderlijke tocht te stoppen door het sluiten van de gordijnen. Geen effect, de temperatuur blijft elk half uur schommellen tussen te warm en ijskoud.

De bediening... Ach, ik zal proberen te beginnen met iets positiefs. Dat gaat helaas niet, op een voorval na dan, maar dat kan je lezen in de "drank" sectie. De gastheer, en waarschijnlijk ook (gedeeltelijk?) eigenaar Frans Knaapen maakt een zeer gespannen en gehaaste indruk. Dit terwijl de tekst op de website (http://www.restaurant-delindehof.nl) toch anders doet vermoeden. Is dit dan het gevolg van de druk van een ster? De rest van de zwarte brigade bestaat uit een dame (de beste van het stel) en twee tieners. Het aantal gevallen vorken en messen, bij het afhalen, is niet op een hand te tellen. Met zeer veel geluk, geen schade aan kledij. Blijkbaar hebben wij het niet alleen warm, want de heren bedienen met het zweet op het voorhoofd. Volgens mij is alles het gevolg van te weinig of te onervaren personeel, maar een of twee ervaren kelners erbij zou veel rust in de zaak brengen. Ik zal niet vooruit lopen op het eten, maar de "chef" hebben wij aan tafel niet gezien. Zelfs niet nadat ik tweemaal (!) bijna mijn vullingen uit mijn tanden beet op stukjes bot in de ossestaart bij het hoofdgerecht...

Dan nu het eten. De ster hebben ze mogen ontvangen voor de goede keuken. Deze moet dan wel heel veel goedmaken om het bovenstaande door de vingers te zien. Aangezien we met zes personen zijn, kiezen we voor het Lindehof menu a raison van 56,50. Aan tafel vinden een aantal wijziging plaats in de gangen. Dit is geen probleem, men is zeer flexibel in het switchen tussen de twee menu's. De amuse bestaat uit een drietal kleine glaasjes. Qua kleur en opmaak ziet het er goed uit. Dit biedt perspectief. Ik ben altijd in voor culinaire verassingen, maar de combinatie; Nieuwe haring met zoete rode bietjes smaak,t naar mijn mening, totaal niet. Is het niet de combinatie, dan is het de uitvoering. Ik kan nog pagina's vol typen over de komende gerechten maar dit gaat mij te ver. Deze keuken is in de verste verte geen ster waard! Mijn tafelgenoten kregen zelfs tweemaal verschillende vissoorten met dezelfde saus. Dit mag dan wel het gevolg zijn van het switchen van gerechten in het menu, maar een goede chef moet dit zien. Diverse borden gaan niet leeg terug naar de keuken. Het "soepje", bij het tussengerecht van kalfzwezerik, smaakt goed maar is niet zeker niet uniek. Zoals hierboven al aangegeven, koste de ossestaart bij het hoofdgerecht bijna twee vullinging. Om dit af te ronden, deze keuken is het geld en al zeker niet de reis waard! Nog een ding, het dessert van creme brullee werd vervangen door kazen. De kaasmand zag er heerlijk uit, echter de porties waren beneden alle peil. Vraag dan wat extra geld, en serveer een fatsoenlijke hoeveelheid. Tot zover mijn persoonlijk frustraties over de keuken.

Nu het goed nieuws! De drank. Ze hebben hier een goede wijnkaart tegen schappelijke prijzen. Onze keuze valt voor wit op een Pouilly Fuisse en om bij de bourgogne te blijven, voor rood op een Chivry. Bij bestelling toetsen wij onze keuze bij Frans. Hebben wij het bij het rechte eind? Ja, het blijkt een goede keuze te zijn. Echter voor het schenken van de Chivry zegt Frans een beter en goedkoper alternatief te hebben. Een spaanse wijn. Ik twijfel, heeft deze man verstand van zaken of zou de Chivry niet meer op voorraad zijn? We gaan toch voor de spaanse, maar mijn twijfel blijft. Het is toch geen Bourgogne. Wij drinken naast de wijn plat water. Na het hoofdgerecht vraagt Frans of wij nog wat water willlen, wij wijzen dit vriendelijk af. Prompt komt een andere ober aan tafel en schroeft de volgende fles water open en schenkt de glazen voller dan vol. Ach...dat kan er ook nog wel bij. Het laatste puntje over de drank, bij de kaas vragen wij om een glaasje port. Keuze is er blijkbaar niet, want zonder overleg volgen er 5 glazen niets zeggende port.

Conclusie: Dit verhaal kan nog wel vier keer zo lang zijn. Welke wijn, en in welke hoeveelheden, hebben de heren van Michelin gedronken om tot de conclusie te komen deze tent een ster te geven? Ongelovelijk, wat een domper, 100 Euro de man aftikken en naar verhouding alleen maar bagger krijgen (op de drank na). Heeft het dan nog een voordeel? Ja, maar dat heeft niets, maar dan ook niets, met deze zaak te maken. Het was gewoon erg leuk om met z'n zessen weer eens te gaan eten! Michelin, afpakken die ster en wel per direct !