donderdag, april 14, 2005

Frituur Martin Zwerts (Eindhoven)

Friture Martin Zwerts, Boschdijk 436, Eindhoven

Eten/Drinken : 10
Bediening : 10
Sfeer : 10
Prijs : 10

Beschrijving :

Voor iedereen die houdt van een beetje nostalgie; lees vooral verder!

Bent u, net als ik, totaal geen fan van al die 'restaria's', 'kwalitaria's' etc.? Ketens waar u in een steriele en sfeerloze omgeving uw eten kunt halen? Zaken die zo 'mooi' zijn ingericht dat men haast wel het goedkoopst ingekochte voedsel móet verkopen omdat anders de verbouwing niet terugverdiend wordt? Waar de kwaliteit van eerlijk eten dus ten koste is gegaan van een modern ingerichte cafetaria? Ik vraag mij altijd af; wie zit er nu te wachten op een frituur waar het eten niet lekker is, maar waar wel alles tot in de puntjes modern is ingericht? Tot een met marmerprint bedrukte kunststof counter aan toe? Ik in ieder geval niet. Heb dan liever dat mijn frieten vers gebakken zijn ipv die geperste aardappelmeel creaties uit de diepvries.
Eenieder die het in deze met mij eens is, kan ik een etablissement aanraden; Frituur Martin Zwerts in Eindhoven. Gevestigd aan de Boschdijk, zomaar in een straat met woonhuizen, in een vooroorlogse tussenwoning. Een zaak waar, naast het vervangen van wat apparatuur of een vitrine, sinds de jaren '60/'70 echt niks veranderd is. Heerlijk!!

Een zaak:
  • Waar de verse aardappels nog vóór je neus gesneden en gebakken worden.
  • Waar je je frieten nog in een puntzak geserveerd krijgt.
  • Waar de frieten nog zoals vroeger smaken
  • Waar je je afhaal eten nog in een papieren wikkeltje meekrijgt.
  • Waar - net als héél vroeger - de curry en de uien al gemengd en wel in één bak liggen zodat je een echte ouderwetse friet speciaal krijgt!
  • Waar zo rond etenstijd een meterslange rij klanten buiten(!!) staat te wachten

Met dit laatste punt heb ik het wat mij betreft direct de vinger op de zere plek van Frituur Zwerts gelegd, want dit is werkelijk het enige 'nadeel' van deze zaak. Nadeel tussen aanhalingstekens, want het geeft natuurlijk alleen maar aan dat ik niet de enige ben die deze eetgelegenheid een zeer, zeer warm hart toedraagt. Misschien komt dat nog wel het meest doordat mij hier het gevoel bekruipt dat dhr. en mw. Zwerts echt met Liefde (ja met hoofdletter) voor het vak friet staan te bakken. Ik heb er zelfs een keer - op een zondagavond een hele tijd geleden - meegemaakt dat de frietsnijmachine kapot gegaan was. Reden om de aardappelleverancier op te trommelen met het verzoek of 'ie snel een dagvoorraad gesneden aardappelen kon komen brengen. Aldus geschiedde. Maar het geval wilde dat de aardappelleverancier de frieten sneed, 2mm. dunner dan te doen gebruikelijk bij Zwerts. Toen werd mij dus, nadat ik besteld had, gevraagd of ik er geen problemen mee zou hebben als de frieten vandaag 2mm. dunner zouden zijn dan normaal. "Maar de's alleen vandaag hè?! Vandeweek is 't weer normaal" Ik zeg u: Dan ben je echt met je vak bezig! Het is er ook altijd gezellig, er is altijd tijd voor een praatje of de laatste nieuwtjes van de buurt. Er valt altijd wel wat te lachen!

Dus, bent u niet vies van wat nostalgie en een heerlijke portie frieten, sluit dan eens op zondagmiddag om 17.30u achteraan in de rij en laat u verrassen! Ik verzeker u, u zult niet teleurgesteld worden!

23 opmerkingen:

Anoniem zei

Veur men eentje uit 't vuistje met dubbel belgs...!

Anoniem zei

www.eetclub.com

Rene zei

Nu op www.eetclub.com

Anoniem zei

Als Zwerts al 4 dikke tienen krijgt, hoe ga je Manders dan inschalen????

Anoniem zei

sorry simply the best

Anoniem zei

Inderdaad geweldig lekker friet. Maar je moet geen 5 friet bestellen want dan sturen ze je weg met de mededeling ga maar naar de chinees...

Anoniem zei

Deze friettent heeft misschien wel lekkere friet, maar de accomodatie is veel te klein, en de inrichting is zeer oudbollig. De laatste 20 jaar is er niks veranderd. Dat is jammer, als er meer dan 4 mensen binnen zitten, dan zal je moeten blijven staan. De friettent is oo gelegen in een achterbuurt van Eindhoven, dus mensen die er komen, zijn ook niet echt je van het.

Rene zei

@bovenstaaande zeikpuntzak; Wat belangrijk is bij een friettent is dat de friet van uitstekende kwaliteit is. Alle andere zaken zijn bijzaken. Goede verse friet is een schaars goed aan het worden. Zwerts is het voorbeeld van een echte ambachtelijke frietmaker met passie voor de patatjes. Scheer je weg als dit niet kunt waarderen!!!!

Anoniem zei

Dit is echt de lekkerste friet....enne wat anoniem betreft, die mensen die er komen vind je niet je van het.....maar zelf ben je er toch ook geweest, dus wat is er met jou?

Guillaume zei

Om maar even on-topic te doen:-) Ik denk dat we met 'Anoniem' te maken hebben met iemand die wel liever restaria's, kwalitaria's etc.... bezoekt. Ziet er mooi/beter uit en er is (zit)plek! Ieder zijn meug, maar ik zeg: als je niet van friet houdt, moet je het gewoon niet eten.

Rene zei

Hehehehehe.. Nog even gelezen, just voor de fun. Morgenmiddag even eentje uit het vuistje pakken als ik in Eindhoven ben. Nu al zin in. HIER MET DIE FRIET!!!1

Anoniem zei

als iedereen die hier friet gaat halen zijn auto nou eens ergens anders parkeert en zijn rotzooi opruimt, hebben de buurtbewoners ook eens plezier van die friettent en liggen we ons niet continue te ergeren aan de rotzooi, patatzakken, bakjes die in onze straat liggen waar ook nog eens geen parkeerplek meer te vinden is voor je eigen deur omdat iedereen maar in zijn auto (met lopende motor) de friet naar binnen zit te werken..

Rene zei

Tja, rotzooi voor de deur is, waar dan ook, nooit prettig.
Parkeerproblemen hebben we in elke (binnen)stad.
Zo'n top frituur om de hoek is echter een onmiskenbare luxe!
Praat eens met Martin over de ergernissen, misschien kan hij de klanten er op attenderen.

Anoniem zei

mijn mening over een topfrituur is blijkbaar net iets anders dan de jouwe. Frituur unique, verderop in de straat, is zeker van beter kwaliteit en service. daarnaast is er al vaak genoeg gepraat met de eigenaar en deze is af en toe met een bezem in de straat te vinden. dit heeft dus geen zin. oplossing is om de klanten gewoon hun friet op te laten in de zaak. maar dat gaat natuurlijk niet omdat de zaak gewoon te klein is. hij moet eens gaan denken over een overkapping boven zijn terras.. wellicht dat dat helpt.

Anoniem zei

Gisteren de Boschdijk afgezocht naar frituur unique maar helaas niet gevonden. Heb je een adres? Ik zou graag een vergelijkende friet test willen schrijven.
In the left corner...Zwerts! In the right corner Unique! Let's get ready to rummmmbbbblllee!!!! ready? set? Bakken maar

Anoniem zei

Ik heb er twee gevonden. Pastoor van Arsplein 2. Niet op de Boschdijk maar wel om de hoek, en op de kruisstraat. Ik ga er maar even van uit dat de juiste op Arsplein zit. Volgende keer zal ik deze zeker bezoeken en aan een uitgebreide test onderwerpen.

MartenK zei

Die bedoelde ik inderdaad. Ik bedoelde te zeggen "verderop in mijn straat". Of plein. Of whatever. Eet smakelijk zou ik zeggen.

Unknown zei

Hoi,

zwerts is wat men zegt
zeer goed alleen de wachttijd
is echt heel erg lang. +/-35
min. Voor dezelfde kwaliteit
en een wachttijd van 12min
ga eens naar dik en lang
in de jan van lieshout
straat bij de hema
in het centrum. zeer
goed en snel. Alleen
je auto kun je daar nergens kwijt.

Michiel Tielemans zei

Martin Zwerts heeft gewoon onwaarschijnlijk lekkere friet. Deze man is de trots van Eindhoven wat betreft friet. De zaak groter maken is onnodig en onverstandig: grotere zaak = minder persoonlijk = minder aandacht aan kwaliteit

Unknown zei

Martin Zwerts heeft niet voor niets de award ontvangen voor beste friettent van Nederland. Daar kan Manders en Lang & dik niet tegen op!!!

vincent zei

Dit is heerlijke friet en terecht de beste friet van NL. Ik woon 500m van hen af maar de wachtrij is vaak te lang voor mij om achteraan te sluiten. Een andere frietuur (die ook redelijk goed is) zit 50 meter verder en daar is het totaal niet druk. Als ik de tijd heb dan sluit ik natuurlijk wel aan!

Ik vergeet nooit dat hij een paar jaar geleden een briefje had hangen op zijn gesloten deur: "Wegens slechte aardappelen geen friet." Kwaliteit voor alles en dat is duidelijk te merken aan de smaak.

Restaurants Einhoven zei

Ik ben het er helemaal mee eens! Die friettenten van tegenwoordig zien er blits uit maar het friet smaakt voor geen meter. Ik mis het ambachtelijke patat, en de gezelligheid van de frietbakkers. Gelukkig is er nog een oldskool friettent zoals Frituur Martin Zwerts!

JustSmile zei

Hee!!! Gezien bij "Ik hou van Holland" !!!