zondag, juni 24, 2007

'Een goe stukske vlees'

Den Abattoir, Lange Lobroekstraat 65, Antwerpen (B)

Eten/Drinken: 9/8
Bediening: Eenvoudig maar goed
Sfeer: Druk en gezellig
Prijs: In zeer goede verhouding met de kwaliteit

Beschrijving: Een hap eten en een filmpje pakken in Antwerpen; het begint zo langzamerhand een traditie te worden. Via internet verdiep je je dan ook steeds vaker in hetgeen Antwerpen op culinair gebied te bieden heeft. Zo is het gebied rondom het stedelijk Abattoir (slachthuis) een behoorlijk aantal onvervalste vleesrestaurants rijk. Echt wat voor mij dus!
Het slachthuis is gelegen aan de Lange Lobroekstraat en recht daartegenover kun je restaurant Den Abattoir vinden. Een kleine maar mooie zaak, de tafeltjes wel wat dicht op elkaar maar er hangt een gezellige sfeer. Ik heb hier wel eens eerder voor de deur gestaan maar toen was de zaak nog niet open (vanaf 18u) en het korte gesprek destijds met de bediening die buiten stond te roken (dat moet nu eenmaal in Belgique) leerde mij dat het sowieso weinig zin heeft om hier zonder reservering naartoe te gaan. Voor zaterdag had ik een afspraak staan dus vrijdag op de valreep nog even gebeld naar
Den Abattoir om te zien of we terecht kunnen.

Moeilijk moeilijk moeilijk, maar na wat gereken kunnen we om 18u direct een tafeltje krijgen, maar dat moeten we wel voor 20u verlaten. Nou, dat komt goed uit wat ik heb om 20.15u gereserveerd voor de 3e film met het grote groene monster Shrek. We komen om ongeveer 17.45u aan om tot de ontdekking te komen dat we niet eens de eerste gasten zijn. We kunnen direct aan tafel. Brood, vleessalade en boter staan al voor ons klaar. Het brood blijkt net vers gebakken en is het donkerste volkoren dat ik ooit gezien heb, heerlijk! Twee "Stellakes van 't vat" als aperitief genietend, kunnen we een blik op de kaart werpen en dat leert mij dat dit restaurant met recht een vleesrestaurant genoemd mag worden. Cote a l'Os, Zesrib, Filet Pure, verzin het maar en staat daar op de kaart. En in serieuze gewichten ook.

Het mooie is verder dat achter elke vleessoort niet alleen de prijs, maar ook de prijs per ons bovenop het standaardgewicht vermeld staat. Wij gaan -hoe kan het ook anders- voor de Filet Pure (standaard 3 ons) met een extra onsje erbij, Bearnaise, Fritten en Sla. Jaja, dat is weer eens wat anders dan de 75 gram van Sonja! Het bedienend personeel maakt het vervolgens bij mij helemaal goed, want voordat het vlees bereid wordt, wordt het op een schaal aan ons ter goedkeuring gepresenteerd. Met de melding dat ze ietsje groter zijn uitgevallen; het basis stuk was 850 gram, wat uiteraard in tweeën gedeeld is. Wát een enorme stukken vlees zeg! We geven snel onze goedkeuring voordat we ons bedenken haha! Een mooie fles witte Bordeaux Grand Cru Classé moet voldoende body hebben om bij deze spijzen te drinken.
We kiezen bewust voor wit omdat mijn disgenoot en ik allebei wat rozig worden van rode wijn bij het eten. En we moeten tenslotte nog een film bekijken. Ongelooflijk wat is die wijn lekker zeg. Bij het rond laten gaan in de mond mooi vet, fruitig en rond, en een prachtige droge afdronk. Eenvoudigweg top! Ook het vlees wat inmiddels is gearriveerd smaakt fantastisch. De verse, mooie luchtig geklopte bearnaise smaakt exact zoals ik 'm zelf maak. Zonder een veer in mijn eigen achterste te willen steken: dus gewoon erg goed. Ook de verse fritten met zelfgemaakte mayo (aparte, mooie pepersmaak!) zijn geweldig.
Hè, hier word ik nou gelukkig van! De grootte van de door ons gekozen porties maakt dat er geen ruimte meer bestaat voor een dessert. Los daarvan komen we ook in tijdnood. De zaak zit ondertussen namelijk mutjevol en het duurt even voordat we in de gelegenheid zijn om de rekening te vragen en te ontvangen. Ook vanavond zijn er gedurende ons tafelen diverse mensen voor niets aan de deur geweest (lees: zonder reservering) dus liefhebbers weten deze zaak zeker te vinden. Eén ding is absoluut zeker; na gisteravond heeft dit etablissement er weer twee liefhebbers bij!

1 opmerking:

Rene zei

*stampend op de vloer*
Ik wil de volgende keer ook mee !!!

Ik zal proberen om morgen even een aantal van mijn vakantie avonturen te delen.