zaterdag, september 22, 2007

Wijntje?

Wijntje? Dat is misschien in dit geval een lichte understatement. De verhalen over deze , naar verluid, topwijn stapelen zich steeds vaker op. Krachttermen zoals; "Orgasme op de tong, Goddelijk, Uniek en Duur" vallen vaak als dit kleine gebied ter sprake komt. Ik moet bekennen dat ik deze wijn nog nooit heb gedronken. (Uitnodigingen voor proeven en natuurlijk het opdrinken van deze wijn zijn dan ook zeer welkom!).

Wat maakt in theorie deze wijn dan zo speciaal?
Laten we starten met het feit dat deze wijn zijn herkomst heeft in de Bourgogne, op precies te zijn, de Cotes Nuits. Dit is tenslotte toch het beste begin en de basis van een goede rode wijn. Vergeef mij mijn traditionele insteek, maar ik sta wel open voor vergelijkbare alternatieven uit de "nieuwe" wijnlanden, ik heb ze echter nog nooit kunnen vinden. De onderstaande snap geeft een mooie beschrijving van hoe de beleving van dit "merk" vorm word gegeven.

"Het is mogelijk om bij voorinschrijving en tegen betaling van ongeveer 10.000 euro een kistje van twaalf flessen te kopen. Tussen die twaalf flessen bevindt zich één fles wijn die de naam van de wijngaard La Romanée-Conti draagt. De andere elf flessen bevatten wijn van hetzelfde Domaine Romanée Conti maar zijn niet afkomstig uit de gelijknamige wijngaard maar uit bovengenoemde wijngaarden (behalve Le Montrachet). Van La Romanée Conti worden jaarlijks maximaal 450 kistjes geproduceerd. Op wijnveilingen worden tegenwoordig prijzen tot boven 5000 euro geboden voor één fles La Romanée-Conti. Zo werden in oktober 2006 twee flessen Romanée-Conti van het jaar 1986, afkomstig uit de collectie van president Jacques Chirac, verkocht voor 5000 euro per fles."

Ja, ook ik heb mijn bedenkingen bij de, naar mijn mening, bewust gecreëerde schaarste van deze Bourgogne wijnen en de daarbij behorende prijs.
Laten we maar zeggen "It's all about marketing".

Goed, terug naar de Conti. De wijngaard is nog geen twee hectare groot en de druiven worden geteeld op volledig biologische wijze, maar wat maakt de wijn dan zo speciaal? Is het de grondsamenstelling, het vinificatie proces, de druivensoort , de schaarste of het imago?

Wie het weet mag het zeggen. Tot het moment dat ik deze, schijnbare, goddelijke nectar heb mogen proeven lijkt het mij een van de beste marketing campagnes ter wereld.

Geen opmerkingen: