donderdag, april 21, 2005

De Opera

Restaurant De Opera, Hinthamerstraat 115-117, 's-Hertogenbosch.

Eten/Drinken: 10
Bediening: 10
Sfeer: 10
Prijs: 8

Beschrijving:
Op 20 april heb ik na lange tijd dit restaurant weer eens bezocht. Met herinneringen aan een fantastische zaak met werkelijk meesterlijke gerechten en een wijnkaart waar je U tegen zegt. Net als de vorige keer gaan zowel mijn tafelgenoot als ik voor het vier-gangen menu 'De Opera', wat inhoudt dat we ons gaan laten verrassen met dagverse producten... Het begint al goed met de eerste compositie van Eucalyptusthee met bosuitjes een zoetwatergarnaal erin, een schelpenmousse, vers gepelde noordzeegarnalen met tzatziki en rosevalaardappeltje en een klein glaasje komkommersap. Klinkt wat apart allemaal, maar ik kan u vertellen dat het fantastisch smaakte. Vervolgens een Langoustinesoepje met bloedsinaasappel vergezeld van een tartaar van Langoustine. Ook zeer smaakvol. Hierna langoustinestaarten omwikkeld met Pata Negra (voor leken; dit is de allerbeste ham die op aarde te krijgen is), gebakken in het vet van Pata Negra. In een woord goddelijk! Achteraf blijken deze drie gerechtjes tezamen het voorgerecht te vormen, dus er gaan nog drie gangen komen.... Het tussengerecht bestaat uit gebakken griet op een bedje van Pasta, waarover citroensap, knoflook en zeezout. Geweldig om te proeven hoe het zeezout het overheersende citroensap neutraliseert en een fantastisch gerecht maakt. Het hoofdgerecht bestaat uit Texels lam op drie wijzen; rib, tong en worst. Vergezeld van een taartje van witte kool en aardappelpuree waarover schuim van eekhorentjesbrood. Fantastique! Voor het dessert valt mijn keuze op zoet, mijn tafelgenoot gaat voor kaas. Een enorme kar wordt vervolgens naar onze tafel gereden, waarna er een selectie gemaakt kan worden uit het enorme aanbod prachtige kazen. Mijn dessert bestaat uit een frambozensouffle waarover aan tafel nog frambozencoulis gegoten wordt. Daarnaast nog een bolletje huisgemaakt frambozenijs, en als laatste nog een kleine Creme Catalan. Ik val in herhaling, maar wederom een fantastische creatie. Bij het hele diner hebben we een keur aan heerlijke wijnen gedronken, welke door de informele maar uitstekende bediening geschonken werden. Iets wat je niet vaak meer meemaakt, mensen die echt kennis van zaken hebben.

In dit restaurant wordt echt met Liefde voor het vak gecreeerd. Bewust zeg ik gecreeerd, want dit niveau ontstijgt koken. Niet iets om iedere week naartoe te gaan hoor, dit moet je als iets heel speciaals koesteren. Desalniettemin kan ik u van harte aanraden om eens in het hele intieme restaurantje plaats te nemen en jezelf lekker een avond culiniair te laten verwennen.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

10..10...10.... die geef jij wel erg makkelijk.

Anoniem zei

Ik wist niet dat jij zo gek was op frambozen liefje

Guillaume zei

10... 10... 10... Ga er eens eten en oordeel zelf!

Anoniem zei

de prijs mag ook best een 10 zijn omdat je waar krijgt voor je geld. red de pandaberen. en frambozen zijn lekker!!! Red de Pandaberen!!!

Anoniem zei

Eind vorig jaar ben ik er geweest met mijn werk en ik vond het wel aaridg maar niet meer dan dat. Prachtig opgemaakt allemaal en een zeer goede bediening maar na vijf gangen vond ik het jammer dat de Febo al dicht was toen we naar huis liepen want ik had nog honger. Nogmaals, allemaal prachtige gerechten maar wel iedere keer erg wienig. Een goed stuk vlees of een lekker visje ontbrak als hoofdgerecht. Veel geld voor mooi opgemaakt maar weinig eten.

Anoniem zei

Onlangs bij de opera geweest en min of mee dezelfde ervaring opgedaan als jeroen.
Allemaal leuk die kleine picasso taartjes maar het is een achterhaald concept. Nouvelle cuisine is uit. Lang wachten kleine koud geserveerde gerechten door jong en matig opgeleid personeel. Ik vind de prijs prestatieverhouding onbehoorlijk.
Ik begin een hekel te krijgen aan dit soort humbug restaurants. gewoon lekker bourgondisch eten is er niet bij. Dn Blijker en co promoten deze keuken omdat de restaurateurs dan hun winstmarges kunnen optimaliseren. Dus commercie. maar het heeft niets meer te maken met goede gastronomie

Rene zei

Eens, De Opera is definitief passé !

Anoniem zei

Ik ben het absoluut oneens met de twee voorafgaande opmerkingen. Restaurant de Opera is een speciaal restaurant met klasse en een heerlijke verfijnde keuken!!

Anoniem zei

Beter passee als blassee. De Opera passee da ken nie .Toffe tent.