woensdag, mei 17, 2006

Friture Zwerts revisited

Frituur Martin Zwerts, Boschdijk 436, Eindhoven

Voor die nostalgische, maar vooral voortreffelijke portie friet

Eten/Drinken: Cijfer 10/10
Bediening: Altijd in voor een babbel, altijd een lach
Sfeer: Hier waan je je terug in de (goeie ouwe) tijd
Prijs: Wat mij betreft niet belangrijk

Beschrijving:
"Je moet toch wel behoorlijk van de kaart zijn om 50 kilometer te rijden om ergens een frietje te gaan eten." Ik hoor het u denken ja. Toch is dat niet het geval. Ik val in herhaling als ik de complete lofzang over deze zaak weer aanhaal, daarvoor verwijs ik u naar dit verhaal. Voor mij dus een bewuste, weloverwogen keuze geweest om een blokkie om te gaan en hier te gaan genieten van een patatje. Zittend op het terras komen onvermijdelijk de overpeinzingen dat ik een jaar geleden slechts 950 meter van deze zaak vandaan woonde. En rijst de vraag waarom in mijn huidige woonplaats geen enkele exploitant ook maar iets van het vak friet bakken - of nog beter: de kunst van het friet bakken - begrepen heeft.

Gelukkig verstaan meneer en mevrouw Zwerts hun vak als vanouds, en na een korte maar gezellig babbel verschijnt onze bestelling van vandaag op de counter. Een frietje met, een grote friet speciaal en twee frikandellen speciaal. Alles met 'Bels' (belgische mayonaise) welteverstaan.
En die smaakten zoals ik al gewend was van deze zaak; uitmuntend!

Mensen die zelf nog nooit bij Zwerts geweest zijn zullen moeilijk kunnen begrijpen dat iemand zo kan genieten van een frietje. Die mensen kan ik alleen maar aanraden: Maak ook dat blokkie om.

1 opmerking:

Anoniem zei

Kwaliteit weerstaat de tand des tijd.. Altijd!